W październiku 2019 uczniowie naszej szkoły przystąpili
do Wyzwania „Tydzień Kodowania” w programie Uczymy Dzieci Programować.
Wykonaliśmy wszystkie zadania i otrzymaliśmy nagrodę Puzzle AR – z rozszerzoną rzeczywistością. Nasze aktywności zostały również
wplecione w realizację międzynarodowego projektu eTwinning „We love coding”.
1. Historia Code Week z Uczymy dzieci programować
Rozmowa o niezwykłej inicjatywie, jaką jest Code Week. Ułożenie
obrazka na podstawie podanych koordynatów. Rozmowa z czym dzieciom się kojarzy
wzór powstały na macie, gdzie można go spotkać w codziennym życiu Rozmowa na czym polega praca programisty, jakie
predyspozycje trzeba posiadać, żeby móc ją wykonywać. Zapoznanie dzieci ze
stroną CodeWeek. Wykorzystanie maty edukacyjnej.
2. Szukamy kodu w codziennych czynnościach z Uczymy
dzieci programować.
Uczniowie przyjrzeli się bliżej codziennym
czynnościom, takim, które zazwyczaj wykonuje się mechanicznie, bez
zastanawiania się nad nimi. Następnie w grupach rozpisali kod jednej z
codziennych czynności (pójście do szkoły, czesanie w koki) Następnie wydawali
komendy po angielsku a pozostałe zespoły wykonywały podane czynności zgodnie ze
wskazaną instrukcją.
3. Kod nie jedno ma imię z Uczymy dzieci programować
Uczniowie
w zespołach stworzyli hasło dotyczące nauki kodowania: WE LOVE CODING, a
następnie zaszyfrowali go w rebus, kod masoński, używając pigpen-cipher,
alfabet Braille’a oraz wymyślając swój niepowtarzalny szyfr.
4. Zakodowana orkiestra z Uczymy dzieci programować
Uczniowie zagrali na instrumentach perkusyjnych, na
podstawie kodu graficznego. Poznali nazwy instrumentów w języku angielskim.
5. Tworzymy zakodowane obrazy z Uczymy dzieci
programować
Małe
kolorowe kwadraty – pixele: uczniowie ułożyli obrazki na podstawie wzorów,
dołożyli symetryczną część oraz rozpisali koordynaty obrazków.
6. Zakodowana gimnastyka z Uczymy dzieci programować
Uczniowie
sterowali obiektem na kratownicy na podstawie komend „do góry”, „do dołu”, „w
prawo”, „w lewo” w następnym etapie dołożyliśmy pola funkcyjne Tornado - dzieci
kręcą się wokół własnej osi, Borowik - dzieci kucają i udają, że podnoszą
grzyba, Muchomor - dzieci kręcą głową i mówią „nie, nie, nie” Przy tej okazji
poznaliśmy wszystkie komendy w języku angielskim.
7. Rozszerzamy rzeczywistość z Uczymy dzieci
programować
Uczniowie ozdobili karty: jesienny
park, jabłonka pełna dojrzałych jabłek – nazywając obiekty w języku angielskim,
następnie przypisali do puzzli AR odpowiednie obiekty
(jabłko, wybrane zwierzę) i zeskanowali przy pomocy aplikacji puzzle AR
znacznika a na środku kolorowanki pojawił się przestrzenny obiekt.
8. Nasz przyjaciel Scratch z Uczymy dzieci
programować
Uczniowie
przygotowali w aplikacji Scratch Junior specjalną Code Weekową okolicznościową
animację.
9. Zakodowane bajki, baśnie, opowieści z Uczymy
dzieci programować
Stworzyliśmy „bajkowe” sudoku. Poznaliśmy nazwy
bajek w języku angielskim, podjęliśmy próbę opowiadania J
10. Zakodowana matematyka z Uczymy dzieci
programować
Uczniowie zagrali w grę matematyczną wzbogaconą o
zadania z języka angielskiego -zadaniem graczy było doprowadzenie swojego
robota do bazy. Robot poruszał się o tyle pól, ile wskazał wynik rzutu kostką.
Kierunek ruchu wybierali gracze, podczas jednego ruchu robot mógł dowolnie
zmieniać kierunek poruszania się. Do bazy można było wejść dopiero w momencie, w
którym wszystkie pola funkcyjne należące do danego robota zostaną zdobyte. Na
polach funkcyjnych poukładane były działania matematyczne a pod wynikiem ukryte
zadania z języka angielskiego. Wszystkie ruchy drużyna zapisywała przy pomocy
symboli graficznych, tworząc podczas całej gry kod, który przedstawił całą
wędrówkę robota do bazy.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń