Czekają na święta .... Wyzwanie z programu "Uczymy Dzieci Programować" w projekcie eTwinning "Christmas & Coding"
W grudniu 2019 podjęliśmy wyzwanie świąteczne "Czekając na święta uczymy dzieci programować", które zostało zrealizowane również jako działanie w projekcie międzynarodowym eTwinning "Christmas & Coding", w którym udział wzięły p. Katarzyna Drabarek i p. Marta Niesiołowska ze swoimi uczniami z klas II - VIII oraz szkoły z Chorwacji, Hiszpanii, Słowenii, Rumunii, Ukrainy, Włoch i Gruzji oraz zaprzyjaźniona szkoła z Gdańska.
Relacja z zadań :)
Kalendarz adwentowy w kształcie choinki :) Przygotowany z rolek po
papierze, pomalowany farbą w sprayu przez nauczycieli, sklejony (z pomocą
nauczycieli) i ozdobiony przez dzieci, zadania w postaci kodów QR w dwóch
wersjach językowych ukryte z tyłu w postaci bombek ;). Bardzo dziękujemy nauczycielom świetlicy szkolnej za ich ogromną pomoc w wykonaniu zadania :)
Zadanie 1 🎅 Przybądź Święty Mikołaju - zakodowana lista prezentów
Zadanie
rozpoczęliśmy rozmową o wymarzonych prezentach od Świętego Mikołaja, omówiliśmy
co znajduje się na naszych kartach pracy, zapoznaliśmy się z angielskimi
odpowiednikami, następnie dzieci podawały i wpisywały „adresy pól”, czyli
współrzędnych, na których znajdują się grafiki przedstawiające różne prezenty,
utrwalając przy tym alfabet i liczby w języku angielskim. Na koniec „Christams
stockings” zostały pokolorowane i umieszczone na wystawie podsumowującej nasze
wyzwanie świąteczne :)
Zad 2 🎅 Wędrujący
Mikołaj - kształtujemy orientację przestrzenną
W
tym zadaniu towarzyszyliśmy Mikołajowi w jego wędrówce. Mikołaj wędrował po
planszy w naszych myślach na podstawie komend „do góry” up, „do dołu” down, „w
prawo” right, „w lewo” left, a kiedy opuścił planszę dzieci mówiły „chimney”.
Stopniowo zostały dodane elementy funkcyjne, kiedy Mikołaj przechodził przez pole z grafiką dzieci mówiły
„dzyń, dzyń, dzyń”, a kiedy Mikołaj znalazł się na polu ze śnieżynkami,
uczniowie wykonywali obrót o
360 stopni – najczęściej parokrotnie ;)
Zad 3 👲 Barbórka -
dyktando graficzne
W przy tym zadaniu
rozmawialiśmy o pracy górnika i obchodzonym święcie, była to również okazja do
powtórki innych nazw zawodów w języku angielskim i zastanowienie się, które
jeszcze zawody mają swoje święto. Czapka górnika została zakodowana zarówno na
papierze jak i w generatorze online nowoczesnenauczanie.edu.pl. Przy okazji
była powtórka alfabetu, liczb i kolorów w języku angielskim :)
Zad 4 🧦Zimowo, świątecznie, kolorowo - sudoku na różne sposoby
Świąteczne sudoku było rozwiązywanie na wiele sposobów ;) przez różne grupy uczniów, każda grupa
znajdowała sobie swój sposób na rozwiązanie :) ( m.in. kolor tła w krążku pokrywał się z
kolorem koła, na którym leży, oraz żeby dany wzór nie powtórzył się ani w linii
pionowej, ani w linii poziomej; brak powielenia się obrazków w liniach:
pionowej i poziomej itd.). Przy okazji uczniowie ćwiczyli
angielskie odpowiedniki świątecznych elementów znajdujących się na obrazkach,
jak również kolory ;)
Zad 5 🎁 Mikołajki -
zbieramy prezenty
W tym zadaniu dzieci pomagały Mikołajowi pozbierać prezenty.
Omówiliśmy różnice pomiędzy prezentami, jak również pozgadywaliśmy co może
ukrywać się w tych paczkach. Najpierw wspólnie przy wykorzystaniu tablicy a następnie indywidualnie
uczniowie tworzyli kody, które były instrukcją przemieszczenia się od kropki do
skarpety, w taki sposób, żeby 1) Zebrać wszystkie prezenty 2) Zebrać zielone
prezenty 3) Zebrać prezenty z czerwoną kokardą 4) Zebrać 3 wybrane prezenty. Na
koniec porównaliśmy stworzone kody i wybieraliśmy optymalne rozwiązania :)
Zad 6 🎄Świąteczne
porządki...tworzymy kategorie, grupujemy obiekty
Na początku
omówiliśmy obiekty z krążków, nazywając je w języku angielskim, następnie
uczniowie podzieliły je na grupy, informując jaką cechą kierowały się podczas
tworzenia zbiorów (najczęściej były to kategorie: food, clothes, toys)
liczyliśmy, porównywaliśmy liczebność a następnie pograliśmy w memory
polegające na odgadnięciu, które krążki zmieniały swoje miejsce. :)
Zad 7🎄Memory w świątecznym klimacie - ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość
Omówiliśmy co się znajduje na krążkach w języku angielskim (10
wzorów) Następnie położyliśmy krążki obrazkiem do dołu, tak żeby był niewidoczny.
Dzieci w zespołach lub parach wykonywały zadanie (odkrywali 3 obrazki, jeśli
były identyczne to zabierali je i odkrywali kolejne, aż do pierwszego błędu,
jeśli się pomylili, to przekręcali krążki na drugą stronę, a szczęścia próbował
kolejny gracz). Grę powtórzyliśmy wielokrotnie w różnych grupach :)
Zad 8 🦌Renifer
Rudolf - tworzymy wzór na podstawie słownej instrukcji
W tym zadaniu skorzystaliśmy z generatora online nowoczesnenauczanie.edu.pl.
oraz wydrukowanych kratownic, aby stworzyć renifera zgodnie z otrzymanymi
instrukcjami. Ze względu na przekształcenie rymowanki na język angielski,
uczniowie otrzymali instrukcję w wersji papierowej aby łatwiej było im podążać
za poleceniami wydawanymi w języku angielskim. ;)
Zad 9 🦌 Sanie z prezentami - dyktando graficzne
Papierowo i
z wykorzystaniem generatora online uczniowie zakodowali sanie renifera, ćwicząc
przy okazji kolory, liczby, alfabet i nazwy tj: sanie, prezenty, renifer w
języku angielskim.
Zad 10 🔗Pętle, czyli powtórzenia - tworzymy łańcuch choinkowy
Uczniowie wycięli
kolorowe paski, wybrali z nich te kolory, które podobały im się najbardziej, a
następnie sklejając „oczka”, stworzyli choinkowy łańcuch, podczas pracy trzymali
się rytmu w ułożeniu kolorów - „zapętlili je”. Na koniec powstałym łańcuchem udekorowaliśmy
naszą choinkę ;)
Zad 11 🔵Zakodowane
bombki - dyktanda graficzne
Papierowo uczniowie zakodowali cudowne bombki,
ćwicząc przy okazji kolory, liczby w języku angielskim. J Stworzone bombki trafiły
na naszą wystawę wyzwania
Zad 12 🎄Bombkowy zawrót głowy - łączenie cech
Uporządkowaliśmy bombki, układając na osi poziomej grafiki
symbolizujące kształty, a na pionowej symbolizujące barwę następnie uczniowie rozłożyli
grafiki przedstawiające bombki, tak żeby połączyć cechy: kolor – kształt. Była
to okazja do poznania kształtów w języku angielskim jak i powtórzenia kolorów
;)
Zad 13 🎄Zakodowana choinka - dyktando graficzne
Papierowo i
z wykorzystaniem generatora online uczniowie zakodowali choinkę a następnie ją
ozdobili wg własnego pomysłu, ćwicząc przy okazji kolory, liczby, alfabet i
nazwy ozdób choinkowych w języku angielskim.
Zad 14 🎄Świąteczny stół - rozmieszczanie gości według podanego kodu
W tym zadaniu uczniowie rozmieścili gości przy stole według
podanych warunków w języku angielskim, ćwicząc przyimki miejsca oraz nazwy
członków rodziny ;)
Zad 15 🎅Wszyscy wszystkim ślą życzenia - zakodowana kartka świąteczna
Uczniowie indywidualnie zakodowali pojedyncze literki z naszych życzeń następnie ułożyli z nich cały napis, który uświetnił również naszą wystawę :)
Wszystkie zadania zostały zrealizowane na lekcjach
języka angielskiego oraz zajęciach rozwijających w klasach 2-7. Zadania zostały
dostosowane do potrzeb realizacji podstawy programowej na lekcjach języka
angielskiego - treść zadań, słowniczki, instrukcje zostały przygotowane w
języku angielskim. Następnie przy realizacji dobór zadań został dostosowany do
poziomu grup. Kreatywnie łączyliśmy kodowanie z językiem ;) Za zgodą Anny Świć
zadania z wyzwania zostały również włączone do międzynarodowego projektu
eTwinning Christmas& Coding co dało im międzynarodowy wymiar.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz